Lagen zijn een handige manier om je ontwerp te organiseren en wijzigingen aan te brengen zonder de rest van je ontwerp te verstoren. Maar wat zijn lagen precies en hoe helpen ze om slimmer te werken in Canva?
Stel je voor, je bent een afbeelding voor social media aan het maken in Canva. Je hebt een gekleurde achtergrond, een afbeelding, tekst, en misschien nog enkele andere elementen. In het begin lijkt het misschien simpel om elk element afzonderlijk te selecteren, te verplaatsen of aan te passen. Maar als je ontwerp ingewikkelder wordt en elementen (deels) over elkaar heen staan, kan het al snel een warboel worden. Tijd om met lagen te werken!
Elk element in je ontwerp bevindt zich namelijk op zijn eigen laag. Hierdoor kun je elementen onafhankelijk van elkaar selecteren en bewerken zonder de rest van je ontwerp te beĆÆnvloeden.
Ook interessant: Werk sneller in Canva met sneltoesten
Het gebruik van lagen in de ontwerpinterface van Canva is eenvoudig. Om toegang te krijgen tot de lagen, ga je naar het "Positie" menu en selecteer je "Lagen". Hier vind je een lijst van alle elementen in je ontwerp, elk op zijn eigen laag. Je kunt hier direct lagen naar boven en beneden slepen om de volgorde en positie in je ontwerp aan te passen.
Om meer overzicht te krijgen kun je ook lagen groeperen, zo bundel je elementen die bij elkaar horen. Dit is vooral handig als je meerdere elementen wilt verplaatsen of in grootte wilt aanpassen, zonder ze afzonderlijk te hoeven selecteren.
Je kunt met lagen ook veel creatieve ontwerpen maken, bijvoorbeeld door een afbeelding en tekst in elkaar te laten overlopen.
Kortom, lagen zijn slim om te gebruiken als je georganiseerd wilt werken en ontwerpen maakt met veel elementen. Dus, de volgende keer dat je aan de slag gaat met je ontwerp in Canva, probeer het werken met lagen uit!
Ga dan aan de slag met de workshop 'Leer ontwerpen als een pro met Canva'.
Geschreven door:
Als hippische ondernemer wil je uitblinken in je vakgebied, je volledig richten op paarden en ruiters, en succesvol zijn in wat je doet. Maar als niemand van je bestaan af weet en je niet gemakkelijk te vinden bent op het internet, wordt dat een enorme uitdaging. En daar kom ik om de hoek kijken. Mijn missie is om jou als hippische ondernemer te helpen opvallen in de digitale wereld!