Google of Social Media? Denk na over de zoekintentie

Wat is belangrijker? Vindbaar zijn in Google? Of zichtbaar op Social Media?
Het antwoord is: beide! Mensen gebruiken deze kanalen namelijk met verschillende intenties.

Verschillende soorten zoekintenties

Informatief

Mensen die informatie zoeken over en bepaald onderwerp, dienst of product gebruiken vaak Google. Het is een effectieve manier om antwoorden te vinden op vragen. Maar ook YouTube (onderdeel van Google) en social media kanalen als TikTok worden veel gebruikt om informatie te vinden.

Lokaal

De lokale zoekintentie speelt wanneer iemand op zoek is naar informatie, producten of diensten in een bepaalde regio. Bijvoorbeeld 'dressuurles Amsterdam'. Google speelt hier ook op in door zoekresultaten te tonen op basis van de locatie van een gebruiker. Wanneer je zoekt op 'Ruitersportwinkel' en je woont in Amsterdam dan heb je niks aan zoekresultaten van winkels in Groningen.


Werk je regionaal? Kijk dan ook goed naar je Google Mijn Bedrijf vermelding. Hier kun je contactgegevens, openingstijden, recensies en foto's te op plaatsen. Zo zorg je dat je beter vindbaar wordt in jouw regio.

Commercieel

Voordat je een product of dienst koopt doe je nog wat extra onderzoek op het internet. Je wilt bijvoorbeeld een nieuwe cap kopen en je weet voor welk merk je wilt gaan. Maar je bent benieuwd of er ergens nog een aanbieding is en voor welk model je precies wilt gaan. Je zoekt via Google, bekijkt video's van verschillende modellen op YouTube of via andere social media kanalen en bezoekt meerdere websites. Als bedrijf wil je op al deze kanalen voorbij komen. Want wist je dat mensen gemiddeld 7-10 contactmomenten nodig hebben voordat ze overgaan op een aankoop?

Navigatie

Hoe vaak wil jij een website bezoeken maar weet je het exacte webadres niet meer? Hier gebruiken mensen ook vaak Google voor. Je zoekt op de naam van het bedrijf, product of persoon en navigeert op die manier naar de juiste website. Op social media zie je dit ook gebeuren, zorg bijvoorbeeld op Instagram dat je de juiste (zoek)woorden toevoegd aan je bio zodat mensen je kunnen vinden.

Transactioneel

De meest voorkomende vorm van transactionele zoekintentie is gericht op het kopen van producten of diensten. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld zoeken naar "Cap kopen," "Dressuurles boeken" of "offerte traject trailerladen". Het is belangrijk dat je website geoptimaliseerd is op deze zoekopdrachten zodat je in de zoekresultaten naar voren komt. En net zo belangrijk, zorg dat gebruikers snel en makkelijk iets kunnen kopen of aanvragen op jouw website of webshop.


Het geheim van een succesvolle online aanwezigheid zit in het begrijpen en benutten van deze verschillende zoekintenties. Dus waarom zou je kiezen tussen Google of social media? Gebruik beide om aan de diverse behoeften van je publiek te voldoen en bouw een sterke online aanwezigheid op!

Nieuwsbrief voor hippische ondernemers

  • Ontvang waardevolle tips over o.a. marketing, social media, SEO, websiteoptimalisatie, Canva en productief werken
  • Als eerste op de hoogte van nieuwe workshops
  • Exclusieve kortingsacties

Geschreven door:

Als hippische ondernemer wil je uitblinken in je vakgebied, je volledig richten op paarden en ruiters, en succesvol zijn in wat je doet. Maar als niemand van je bestaan af weet en je niet gemakkelijk te vinden bent op het internet, wordt dat een enorme uitdaging. En daar kom ik om de hoek kijken. Mijn missie is om jou als hippische ondernemer te helpen opvallen in de digitale wereld!